Somnul de frumusete – mit sau adevar?

8229

Conform studiilor, in timpul somnului, pielea absoarbe mai bine nutrientii. Temperatura bazala a corpului creste pe timpul noptii, muschii si porii se relaxeaza, favorizand o mai buna penetrare a ingredientelor cosmetice, oferind rezultate pe masura.

Din aceste considerente, este de bun augur ca rutina de ingrijire de seara sa contina produse cu retinoizi, peptide, vitamina B3 (niacinamide), hydroquinone. Daca mai sunt si sub forma de ser, yay, sunteti pe drumul cel bun spre tinerete fara batranete.

Eram totusi curioasa CAND anume se petrec aceste treburi magice. Pornind intr-un safari prin jungla internetului, am dat de cateva informatii interesante, pe care le redau cu draga inima mai jos, intru vesnica pomenire la altarul frumusetii:

[divider]Somnul se desfasoara in cicluri de aproximativ 90 de minute si este de doua tipuri:

 NREM – Non Rapid Eye Movement  (75% din timpul noptii) – cand ne punem in pat si inchidem ochii, intra in actiune somnul NREM, care este alcatuit din patru faze

Faza 1 – intre somn si realitate, o stare de semiveghe.

Faza 2 – probabil imediat dupa ce a dat mos Ene cu praf pe la gene. Devii detasat de imprejurimi, pulsul si bataile inimi devin regulate.

Faza 3 si 4 – deja in faza asta dormi serios, adanc, gen “bustean” In timpul acestor doua faze respiratia si bataile inimii incetinesc si mai mult, iar muschii devin relaxati (ati observat vreodata ce grea e o persoana care doarme sau e lesinata? eh uite asta cred ca e motivul). Acum are loc regenerarea tesuturilor, sunt eliberati hormoni precum hormonul de crestere.. chestii serioase.

Tot in perioada asta se petrec lucrurile interesante pentru tenul nostru. Zane, spiridusi si alte oratanii de basm orbiteaza in jurul fetei noastre si arunca cu potiuni, praf de diamant, fac incantatii, danseaza danza kuduro etc.

 REM (Rapid Eye Movement- miscarea rapida a ochilor)   (25% din timpul noptii) – survine la aproximativ 90 de minute dupa inceperea odihnei si se repeta de 4-5 ori pe noapte. Desi nu suntem constienti, creierul este foarte activ perioada asta, ritmul respiratiei si presiunea arteriala cresc, iar ochii se misca rapid (de aici si denumirea de REM – iti joaca ochii in cap :-)). Aceasta este perioada in care visam, iar corpul si creierul sunt alimentati cu energia necesara pentru urmatoarea zi.

[divider]

O alta chestie interesanta mi s-a parut legatura dintre somn si capacitatea de regenerare a celulor stem ale pielii (asta fiind si prima data cand aud de celule stem ale pielii).

Se pare ca ceasul biologic inten (aka ritmul circadian – un ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale – conform wikipedia) reglementeaza activitatea acestor celule stem ale pielii, dictandu-le (sper ca nu e foarte autoritar) sa se protejeze pe timpul zilei si sa se imparta in echipe noaptea si sa repare daunele facute peste zi. Acest sistem permite corpului sa tina nivelul de degenerare al ADN-ului la minimum si capacitatile de regenerare la maximum.

Personal, incerc sa ma duc la culcare la ora 22. Se spune ca cel mai odihnitor somn este cel dintre 22-24. Dorm intr-o camera racoroasa si incerc sa obtin cele 8 ore necesare de somn. Ca nu imi reuseste mereu e alta poveste.

Sper ca vi s-a parut interesanta descoperirea mea de azi si.. ne mai citim!

Happy sleeping!

Surse: 1, 23


Comments

  • Eu chiar am studiat un pic despre ritmurile astea de somn in facultate. Profa ne spunea ca daca reusim sa aflam cat dureaza un ciclu intreg de somn (intre o ora si o ora jumate), putem sa ne facem un program de somn astfel incat sa ne trezim odihniti (iti calculezi cate cicluri de somn vrei sa ai si te trezesti fix cand se termina unul). Practic daca reusesti sa te trezesti dimineata chiar atunci cand ti se termina un ciclu de somn, atunci te vei simti ca si cum ai dormit 12 ore :) Trebuie insa sa-ti observi somnul de unul singur pentru a-ti afla ciclul de somn, ceea ce mie mi se pare foarte greu, ca dorm ca un bustean :)) sper ca s-a inteles ceva :D

    Miuri 28 August 2012 23:28
    • de inteles, s-a inteles, cu practica stam mai greu.. nici nu am idee cum sa ma monitorizez :))

      adiana 28 August 2012 23:39
      • teoretic, un ciclu de somn cuprinde faza NREM, apoi REM, apoi iar intri in starea de veghe, semiveghe si devii constient (cred eu ca se intampla atunci cand ne intoarcem de pe o parte pe alta, ca atunci suntem constienti). Daca esti destul de vigilent sa te uiti la ceas atunci cand devii constient, afli cat are ciclul tau de somn. Dar cum am zis, e greu cu draci. Poate dac-am avea aparate speciale care sa masoare din momentul in care incepe NREM-ul (prin masurarea pulsului, bla bla) am afla mai usor :D

        Daca se intampla sa ne trezim obositi chiar si dupa 12 ore de somn, e din cauza ca ne-a sunat ceasul in mijlocul unui ciclu sau ne-a trezit cineva pana sa se termine ciclul de somn. Mie imi plesneste capul cand mi se intampla asta.

        Miuri 29 August 2012 12:58
  • Fiecare adoarme si doarme in mod diferit cred. Mi se intampla sa adorm partial si sa am un mic soc care ma trezeste pentru ca mintea are inca un oarecare grad de constienta in timp ce corpul este relaxat.
    Visele in culori sunt rare si se pare ca nu visam decat persoane pe care le-am vazut in realitate pentru ca nu putem sa generam imagini noi.
    Unele persoane au abilitatea de a-si controla visele, altele au in mod constant cosmaruri care nu ii lasa sa doarma si sa se odihneasca.
    Pe cat posibil recomand dormitul cu geamul deschis pentru a permite intrarea de aer curat si oxigenarea corecta in timpul somnului.

    Alex 29 August 2012 6:31
  • So true. Cel putin in cazul meu, daca nu dorm sau dorm putin, pielea e cenusie si terna, iar un somn bun imi sterge 5 ani de pe ten. Cat despre ciclurile de somn, chiar are dreptate Miuri, am observat-o de multe ori la mine insa nu stiu cum sa ma controlez sa ma trezesc exact in momentul optim.

    Maria 29 August 2012 11:03
    • nici eu nu stiu :)) si sa stii ca si la mine se aplica fata sifonata daca nu dorm bine

      adiana 29 August 2012 11:12

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

UA-16521314-3