banner
banner

Tutorial: cum numaram caloriile !

1637
banner

Din vremuri stravechi, printesele se infometau si dadeau acatiste pe la biserica sa le incapa fundul in trasura care le ducea spre marele Bal. Se pregateau de petrecere cum se pregatesc modelele Victoria’s Secret inainte de anuala defilare: cu nspe luni inainte, dieta stricta, deshidratare si poate pastile de slabit. Nici nu era de mirare ca pe urma isi pierdeau pantofii pe scari sau lesinau cand dadeau de o bucatica de mar (carbohidrati simpli)..

Nu ca in ziua de azi lucrurile ar sta diferit. Dar ma intreb si eu uneori asa, de ce sa mananc 5 zile numai varza cand mi se apleaca dupa a doua portie? Hell no! I love myself .

Sau si mai bine.. sa mananc sub 1000 de calorii cand eu consum 1200 in stare de repaos complet (adica metabolism bazal.. corpul are nevoie de un anumit numar de calorii numai pentru mentinerea organismului la parametri optimi, sa respiri, sa misti degetul sa ti-l bagi in nas etc etc.).

In fine, nu suntem la ora de dirigentie, sa tin o prelegere despre dieta, vreau doar sa dezbatem putin mitul caloriilor si sa las posteritatii un exemplu de calculare a caloriilor. Cand am inceput eu sa mananc sanatos, mi-a luat ceva timp sa inteleg cum se calculeaza si mi se parea atat de complicat.. acum, unele calcule le fac din minte si unele valori le stiu pe de rost. Sper sa fie de folos cuiva.

Incepem prin a povesti ca micile bestii numite “calorii” se impart pe categorii de nutrienti: proteinele, cu 4 kcal/gram, lipidele (aka grasimi), cu 9 kcal/gram, glucide (cunoscuti si sub denumirea de carbohidrati), cu 4 kcal/gram. Impreuna dau numarul de calorii pentru alimentul respectiv. In realitate, toate aceste numere sunt estimative, determinate prin teste, insa energia finala difera de la aliment la aliment, insa sunt un bun reper.

Ideal ar fi sa nu transformam numaratul caloriilor intr-o obsesie (been there, done that).. Singurul motiv justificabil pentru astfel de pactici vrajitoresti este de a evalua progresele sau a corecta punctele slabe. Si asta se face tinand un jurnal alimentar, unde notam ce mancam, cand, cat, astfel incat la finalul zilei/saptamanii sa tragem linie si sa refacem planul de bataie pentru saptamana urmatoare.

Si acum putina practica:

Sa spunem ca ne intereseaza sa stim cate proteine, lipide, carbohidrati si numar total de calorii au cosuletele de bacon, prezentate intr-un articol precedent.

1. Stabilim ingredientele necesare.

2. Cautam caloriile pentru fiecare ingredient in parte – eu folosesc siteul http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/list .. Este cel mai bun si complet site unde poti gasil valorile pentru tot felul de alimente. Uitati de tabelele de calorii, forumurile si siteurile romanesti. Atunci cand alimentele pe care le cumpar au trecute valorile pe eticheta, le folosesc pe acelea. Pana la urma, producatorul stie mai bine ce a pus in produsul lui (sper). De asta, poate baconul vostru va avea alte calorii fata de cel folosit de mine, smantana mai multa sau mai putina grasime etc..

3. Facem socotelile pentru intreaga reteta 

4. Impartim la nr de portii rezultate din reteta respectiva si voila ! .. avem nr de calorii impartit pe nutrienti pentru o bucata.

Daca aveti nevoie de ajutor sa va lamuresc cu vreun aliment special, lasati un comentariu si il descifram pana la urma. Desi e floare la ureche.

 


Comments

  • Foarte tare, chiar am invatat ceva azi. Multumesc.

    Maria 15 February 2012 9:39
    • Ma bucur !! Imi amintesc cat ma luptam eu cu treaba asta ca nu gaseam nicaieri explicat, doar tabele ..pff :D

      adiana 15 February 2012 11:25
  • Si daca numeri caloriile, cate consumi zilnic? de curiozitate :)
    Eu nu am tinut niciodata dieta si ma mustra uneori constiinta ca nu manananc foarte sanatos, insemnand dulciuri si alti carbohidrati fara valoare nutritiva…sunt ca tine cu cremele de corp! lol :))

    Alexa 18 February 2012 4:13
    • in jur de 1500 calorii consum eu :D dar acum programul meu e haotic, nu are nimic in comun cu viata pe care o duceam inainte:D

      adiana 18 February 2012 22:04

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *