In bio sa ne duelam… Si cu propylene glycol sa ne spalam

3977

Acest post este mai degraba unul personal, in care simt nevoia sa revars cateva ganduri legate de o discutie in contradictoriu cu o persoana pe care o apreciam. Discutie care nu ar fi trebuit sa aiba loc, daca fiecare isi vedea de treaba lui, sau cel putin nu era una lipsita de transparenta.

In principiu, sunt o persoana cu mult bun simt si incerc sa evit elegant discutiile in contradictoriu, din considerente obiective: suntem 7 miliarde de oameni pe planeta asta, e imposibil sa fim toti de acord. Fiecare avem personalitati, experiente, asteptari, preferinte, obiective etc diferite, ar fi chiar monoton sa o ardem toti la fel.

Imi place sa respect dreptul la opinie, accept critici constructive (oricum nimeni nu e mai aspru ca sora mea cand vine vorba de critica constructiva, sunt calita) si respect opiniile tuturor chiar daca nu coincid cu parerile mele.

Datele problemei…

Ca sa intelegeti supararea mea o sa redau discutia mai jos.

Comentariul citat imi apartine (cu precizarea ca e doar o parte din el) si a fost lasat pe blogul Georgianei, ca raspuns la o intrebare.

Explica-mi si mie ce se intelege in lumea amatorilor de cosmetice prin “bine formulat”, ca gelul ala de dus are al doilea ingredient SLES, e la fel de prost ca orice alt gel de dus din comert, propilen glicolul nici nu mai conteaza, in alte ingrediente nici nu ma mai bag. E aceeasi formula ca la toate gelurile de dus care-s de fapt un amestec de detergent cu apa. Astia de la DM pacalesc oamenii ca au produse naturale si printre Alverde si altele amesteca prostii de-astea gen Avon.

La acest comentariu, am raspuns:

SLES este un surfactant bland, care nu ar trebui sa ridice probleme. Tind sa am mai multa incredere in oamenii care vin cu studii care sa demonstreze afirmatiile, decat in producatorii bio/natural care prostesc poporul cu afirmatii “NU CONTINE SLES”, dar pe eticheta scrie sodium coco-sulfate, care e fix SLES cu alta denumire. Atunci nu mai e daunator nu? Culmea, am vazut sodium coco-sulfate in special in sampoanele de copii..

Sau sa nu mai vorbim de producatorii autohtoni care vand sampon la sume exorbitante, dar nu scriu lista INCI cu simt de raspundere. Ca daca ar face-o, s-ar prinde tot consumatorul ce bio/natural e ala.

Nu exista produse naturale, asa cum nu exista cosmetice bio fara chimicale. Totul in jur este o chimicala.

Unii din noi s-au saturat de teoriile conspiratiei si de ewg. Prefer oricant un SLES, propylene glycol si parabeni decat alcool, extract de iedera, rozmarin sau ingrediente dubioase, culese de pe te miri ce colt uitat de lume.

Bun, deci de aici a inceput discutia. Ulterior doamna in cauza a postat statusul pe care l-ati vazut mai sus pe wall-ul personal. Cu o mica nota de subsol, creatie proprie, facand referire la mansarda mea goala, dupa parerea ei.

Ca fapt divers, aveti in continuare si restul discutiei de pe facebook, pentru amuzament.

Au mai fost cateva comentarii, dar lipsite de importanta, nu merita mentionate.

Punctul meu de vedere…

In primul rand, acest post nu mai avea loc daca:

  • Discutia avea loc pe blogul initial, cu drept la replica
  • Nu exista comentariul rautacios la adresa mea, ca mama nu a facut copii prosti si nu ne-a educat cu dragoste ca sa ne improaste cu noroi persoane necunoscute
  • Copy/paste-ul era redat integral
  • Afirmatia mea era demontata cu argumente si surse care sa demonstreze incapacitatea mea de a gandi pe cont propriu
  • Se respecta dreptul la opinie, ca nu m-am dus pe nicaieri sa provaduiesc uzul chimicalelor si sa bat din usa in usa sa fac recrutare de adepti

 Sa discutam putin si despre comentariul meu initial.

 PROPYLENE GLYCOL  (sau alţi glycoli şi glycerol) – folosit în industria cosmetică pe post de humectant, el ajută alte ingrediente să se absoarbă mai bine în piele. În ciudă faptului că s-a cercetat şi s-a dovedit că nu este adevărat, circulă mail-uri şi există site-uri care afirmă că propylene glycol este de fapt antigel industrial. Acele site-uri mai afirmă şi că  substanţa este puternic iritantă pentru piele. Este adevărat că propylene glycol 100% este folosit ca antigel, DAR în industia cosmetică acest ingredient are concentraţii foarte mici şi este folosit pentru a împiedica produsele să se topească sau să îngheţe şi ajută la absorbţia mai rapidă a celorlalte ingrediente ale produsului. În aceste concentraţii minime propylene glycol nu este o problemă pentru piele şi în nici un caz nu creează probleme nici unui organ intern. Mai multe AICI

 SODIUM LAURETH SULFATE  (SLES) – agent de curatare. Spaima consumatorilor bio si bau bau cosmetic. poate fi obtinut din nuca de cocos, este considerat un agent de curatare eficient cu o actiune blanda. Desi seamana cu numele, SLES nu este acelasi lucru cu SLS.

 SODIUM LAURYL SULFATE  (SLS) – agent de curatare eficient, dar este un potential iritant, iar în concentratii intre 2% şi 5% poate cauza reactii alergice sau poate sensibiliza pielea. Mai multe detalii AICI

Demn de mentionat ar fi ca  SODIUM COCO SULFATE , regasit in multe produse de curatare bio, ca inlocuitor de SLS, nu este nimic altceva decat aceeasi marie cu alta palarie :) Sodium coco-sulfate – surfactant anionic. Puternic iritant. (sarea de sodiu a C12-18 sulfat). Spala bine. S-a incercat moderarea iritantei prin adaugarea de betaina si coco-glucoside. (sursa: 1 si 2). Cum mai e acum cu manipularea? SLS iz bad, dar daca isi schimba buletinul e nevinovat?

 PARABENI – un intreg articol despre ei a scris Corina. Il puteti citi AICI.

E alegerea mea pe cine cred, ce produse folosesc, cand, unde, cum si de ce. Fiecare e liber sa aleaga pentru el. De aia avem cap, sa gandim. Manipulare exista in toate domeniile. Ca e vorba de industria bio sau non-bio, scopul producatorilor e acelasi: PROFITUL. Inclusiv a comerciantilor bio. Nimeni nu face nimic pe gratis in viata asta. Si nici conceptul de bun samaritean nu mai e ce a fost odata.

Ah, pe scurt de ce prefer cele de mai sus in favoarea alcoolului, extractului de iedera si restul ingredientelor miraculoase, culese de pe culmi virgine. Pentru ca au potential IRITANT. Noh, simplu, nu? Tu mananci ciuperci otravitoare pe considerentul ca sunt bio, neatinse de mana omului? Nu? Pai nici eu nu pun iedera, menta si altele pe fata.

Preferata mea: Nu pune pe fata ce nu poti manca. Ma duc sa sun la Jerry’s Pizza, sa comand o Carnivora, cu extra mozzarela si ardei. O sa imi fac o masca grozava si o sa intineresc instant. Ah, pizza nu e bio? Atunci o sa cumpar o branza de Nasal, ca e autohtona si naturala.. Cu ea o sa ma frec temeinic diseara in cabina de dus. Si o sa ma clatesc cu lapte de bivolita, in care am adaugat un galbenus de prepelita, ca gainile sunt prea mainstream.

Daca pana acum nu v-ati plictisit, va recomand si articolul Atentie! Cosmeticele sunt pline de chimicale. E o lectura cel putin interesanta.

Concluzii

Intai as vrea sa multumesc cui a citit pana aici, you rock!

Nu sunt impotriva bio, sunt doar impotriva manipularii. Am in garderoba cosmetica o multime de produse naturale, uleiuri vegetale, produse bine formulate bio. La fel cum am si produse “regular” la fel de bune. Important e cum le alegi si cum separi bobul de neghina. Exista atat produse bio proaste cum exista si produse normale la fel de proaste. Asa cum zaharul bio e tot junk, la fel sunt si unele produse asa zis naturale.

Mi s-a mai reprosat ca am creierul spalat din cauza Paulei Begoun, sau ca o cred orbeste pe Corina Allan. Ca sa lamurim si acest aspect: Paula Begoun, cand face afirmatii, da si o bibliografie din care citeaza. De curiozitate, am cautat cateva din cartile mentionate, crezand ca sunt puse la vrajeala. Nu sunt, le-am gasit pe site-uri de specialitate, editii respectabile. Singurul motiv pentru care nu am si cumparat cateva din ele a fost pretul. Una din cartile care mi-a atras atentia era 200$. Ce sa zic, nu imi permit arogante din astea. Deci partea ca o cred orbeste pe Paula pica. Plus ca folosesc doar o parte din produsele ei. Sunt destul de scumpe pentru bugetul meu actual, si le cumpar prin eforturi financiare sustinute, intinse pe mai multe luni.

Cat despre Corina Allan, ei bine, am mai multa incredere in ea, care este cosmeticiana cu diploma, cu mult studiu la activ, cu un ten care vorbeste pentru ea.

Plus site-uri straine pe care le citesc, bloguri ale unor oameni are lucreaza in domeniul chimiei cosmetice.

Nu contest eficienta anumitor produse bio, suntem diferiti si reactionam diferit. Daca va merge cu produse bio, foarte bine, continuati. Pentru mine nu e eficient.

To whom it may concern: productia mea de neuroni e in limite normale, iar porumb modificat genetic nu mananc.

Comments

  • Imi place mult, mult, mult cum si ce ai scris! Ai fost super-civilizata fara a ataca inteligenta cuiva in modul in care a fost atacata a ta.
    In afara de asta, articolul tau mi se pare foarte instructiv, eu spre exemplu nu stiam de diferenta dintre SLS si SLES, aveam impresia ca ambele sunt de evitat. Recunosc ca nu am prea multa rabdare sa citesc si sa ma documentez, prefer informatia mai “de-a gata”, asa cum ai dat-o tu.
    Iti multumesc pentru cunostintele impartasite!

    Sadie 25 November 2012 15:01
    • Thank you :) nici nu vreau sa ma cert cu cineva, stresul face riduri .. ce fac, arunc cu banii pe fereastra? :))

      adiana 25 November 2012 15:03
  • Mult respect pentru diplomatia de care dai dovada, eu nu stiu daca as fi fost la fel ca tine, sigur deveneam cel putin ironica, la un moment dat.
    Imi place tare mult articolul si sunt de acord cu tine. Pana la urma e decizia fiecaruia ce si cum consuma, insa manipularea e ceva ce trebuie evitat, cu siguranta. Si totusi, daca ar avea fiecare cap sa gandeasca, ar fi mult mai usor pentru toata lumea …

    Alina Anghel 25 November 2012 16:14
    • Eh, nu e ca si cum nu mi s-a urcat sangele la cap cand am vazut. Chiar sunt o persoana care se enerveaza usor. Dar incerc sa nu fac ce nu mi-ar place nici mie sa mi se faca :)

      adiana 25 November 2012 16:20
  • Ca de obicei, nu mi-ai inselat asteptarile! Felicitari pentru ca esti un om cu picioarele pe pamant! :)

    Miuri 25 November 2012 16:41
    • hey, multumesc pt cuvintele frumoase :) :*

      adiana 25 November 2012 16:42
  • Eu de aia incerc sa evit discutiile pe teme din astea, mai nou sa discuti despre dieta sau alegerile cuiva in materie de cosmetice a devenit un subiect la fel sau poate mai sensibil ca religia, politica, etc. Toata lumea are impresia ca detine adevarul absolut si simte nevoia sa ii puna la zid pe “neinitiatii” care indraznesc sa puna intrebari sau sa doamne fereste sa nu fie de acord. Este motivul pentru care am renuntat sa il citesc si pe Cristian Margarit, un tip care intr-adevar stie multe, dar nu pe toate si al carui “delivery” lasa mult de dorit. (spun asta ca stiu ca il cunosti, intentionat, eventual sa ii si transmiti :P)

    silvia 25 November 2012 16:58
    • Buna Silvia, ii transmit :) Thanks for the input. In mare parte sunt perfect de acord :D

      adiana 25 November 2012 17:00
  • am vazut si eu comentariul la Georgiana si m-a cam iritat tonul – “e la fel de prost ca orice al gel de dus din comert” etc. (de parca a analizat toate gelurile de dus de pe piata). dar faza cu acele comentarii de pe wall nu o stiam si mi se pare foarte urat. in fine, eu sunt de acord cu tine, fiecare dintre noi suntem diferiti – ca dorinte, asteptari, educatie, nevoi etc. – dar daca am sti sa ne argumentam parerile fara sa ii atacam pe ceilalti ar fi lumea asta intreaga mult mai buna. eh, ce sa mai zic…imi lasa un gust amar atacurile de genul acesta.
    in ceea ce priveste “disputa” efectiva – privind ingredientele – cred ca fiecare e liber sa aleaga ce surse sa creada sau macar sa consulte, ca majoritatea nici macar nu consulta surse, cred orbeste ce scrie pe eticheta (apropo de asta, vazusem undeva pe un grup de FB comentariul unei tipe care se intreba daca sa foloseasca o crema antiage sau ceva de genu’ – ca vezi doamne ca diminueaza ridurile si ca ii e teama ca dupa ce o termina ii apar riduri. Cand am citit m-am enervat putin, dar apoi am inceput sa rad de numa’ numa’).
    in fine, eu nu am fost atrasa niciodata de curentul bio in mod orbeste, am incercat chiar si cand a inceput sa fie popular sa analizez produsele cat de cat. ce ma bucur tare este ca acum, locuind in Franta, am acces la multe produse bio – ma refer alimentare care sunt faine si chiar accesibile. la cosmetice ma limitez pe segmentul bio doar la uleiuri vegetale etc. pentru ca e pliiin de uleiuri esentiale iritante si eu m-am sensibilizat destul aplicandu-le pe ten ca fraiera in primii ani de facultate.
    sper ca am fost coerenta cat de cat, ideea era ca am citit tot ce ai scris si ca te sustin, draga mea! o duminica minunata!

    Milena 25 November 2012 17:15
    • Multumesc Milena :* O zi frumoasa si tie !

      adiana 25 November 2012 18:34
  • A propos de asta, eu am o mare problema cu mania BIO in mancare, cu litere mari, si daca nu e asa vai de noi. Evident ca e de preferat sa mancam cat mai sanatos, dar cand vad o reteta care e cam asa: faina, sare, oua BIO, lapte BIO, nuci, piper , ma apuca damblalele :) De ce trebuei sa ne scoatam ochii cu BIO asta? :) Nu mai bine scriem la inceput “de preferat ca majoritatea ingredientelor sa fie sanatoase si crescute in mod ecologic” decat sa sara asa in ochi la cate un ingredient, vezi doamne, daca nu ai oua BIO nu poti face reteta?

    Simona 25 November 2012 17:19
    • Foarte adevarat :D

      adiana 25 November 2012 18:35
  • Discuţiile acestea sunt ca cele intre vegetarieni, mai ales cei care sunt si raw, si restul lumii omnivore. Sau intre musulmani si creştini.
    Btw, nu există nimic cu adevarat BIO, apa cu care se uda terenul tot de ploaie e data si vine poluată, aerul nu e oprit de vreo graniţa invizibilă sa treaca poluantii intre o plantatie si alta.

    Alex 26 November 2012 4:24
    • uite inca un aspect bine punctat la care nu m-am gandit. Ai dreptate cu ploaia :)

      adiana 26 November 2012 11:26
      • “ploua discret, daca nu chiar anost
        nici nu mai stii daca are vreun rost
        sa te framanti sau sa stai linistit
        pana ce totul se va fi sfarsit”

        cam asa ceva, bun exemplu cu ploaia :). strofa de mai sus era cantata de Vali Sterian, unul din cantautorii mei preferati…

        Eh, cu bio si non bio, vegan si carnivor, crestin si musulman, etc etc. se pare ca noi, oamenii, nu putem sa agree to disagree cu usurinta :) suntem prea atasati de propriul nostru ego si de propriile noastre pareri :)

        Simona 26 November 2012 11:29
        • m-ai facut curioasa sa il caut pe nenea asta :D

          adiana 26 November 2012 11:34
          • VAI, nu imi zi ca nu ai auzit de Vali Sterian pana acum ;)

            Simona 26 November 2012 11:43
  • Pingback: Ingredientele "chimice" se pot deghiza in ingrediente naturale. | Adiana

  • Esti o persoana de toata cinstea, pe langa faptul ca-mi place de tine foarte mult cum scrii, m-ai impresionat si prin bunul simt si buna crestere.
    Bravo!!!!
    Multi pupici :-*

    Irina 27 November 2012 11:45
    • <3 grazzie :*:*:*

      adiana 27 November 2012 11:49
  • la fel si cu ploaia, panza freatica, aerul.. m-am gandit la chestia asta.. odata ce pamantul se invarte, nimic nu mai ramane pur, desigur unele chestii mai poluate ca altele.. poti sa eviti doar sa adaugi alte chimicale fata de cele de la “natura”.
    foarte pertinent si frumos articol!

    miha.ela 1 December 2012 4:34
    • multumesc! si ai mare dreptate in ceea ce spui :)

      adiana 1 December 2012 11:14
  • Sunt de acord cu tine ca tonul face muzica.In ziua de azi avem destul de multe surse de informare si putem alege ce este mai bun pentru fiecare din noi.Citesc si eu blogul Corinei inca de la infiintare,cu unele lucruri sunt de acord,cu altele nu.In orice caz nu il iau de biblie,valabil si pentru site-ul Paulei.Intrasem in aceasta isterie prin 2011 dar mie personal produsele mi-au distrus fata.Dintr-un ten mixt a ajuns un ten sensibil,cu portiuni rosii si super uscat.Acum folosesc atat creme bio cat si nebio dar cu care macar simt o imbunatatire.
    Toti sunt diferiti,un produs poate fi bun pt cineva si rau pt altcineva,Nu putem stii atata timp cat nu l-am testat.
    Iar “razboiul” bio nebio,natural /nenatural etc va mai dura o lunga perioada de timp.
    Si mi-am adus aminte in Franta se vrea interzicerea propylene glycol-ului in produsele pt bebelusi/copii.
    Am scris cam haotic si spet sa se inteleaga ceva.

    Andreea 2 December 2012 13:04
    • Stai linistita, se intelege. Sunt de acord cu tine, nici eu nu iau de biblie siteul Corinei sau al Paulei, dar sunt o sursa majora de inspiratie. Cum am spus in alt articol, eu nu tolerez cremele cu silicon in procent asa mare, ori cremele Paulei ori sunt in baza de silicon ori sunt pe pozitia 2-3, deci intr-un procent mare. Din pacate de la ea nu pot folosi decat exfoliantii, crema de maini cu SPF 3o si tonere. Fara creme, seruri etc. Sunt curioasa, ce produse ai folosit si nu ti-au priit? Si ce produse folosesti acum ? :)

      adiana 2 December 2012 13:10
    • Parerea mea este ca are ceva sens sa se evite propylene glycol in produsele pentru copii, dar nu pentru ca este toxic sau mai stiu eu ce. Este un penetration enhancer, adica face posibila livrarea in straturile adanci ale pielii (sau, cel putin, dupa stratum corneum), a anumitor ingrediente. Copii au o piele mai subtire si mai sensibila decat a adultilor si ma gandesc ca acesta este motivul pentru care se gandesc la asta, nu pentru ca ingredientul in sine e o problema.

      Problema este ca nu doar PG este un penetration enhancer, mai sunt si altii. Daca o fac pentru ca se face si antigel din PG, tin sa ii anunt ca la fel de rea e si apa, cu ajutorul ei se curata closetul de excremente (scuzati imaginea plastica, dar cum toti folosim aceasta facilitate ar trebui sa nu fim scarbiti :P). Nu la ce se foloseste un compus chimic este definitia sigurantei acelui produs. Se spune, si pe buna dreptate, ca “it’s the dose that makes the poison”. De multe ori ma gandesc la asta si cand vreau sa folosesc un ulei esential :). Evit fata, dar pe corp recunosc ca ma alint. Si unele uleiuri esentiale pot sa fie penetration enhancers.

      Andreea, ceea ce descrii tu referitot la tenul tau, care are acum probleme… Te superi daca ne descrii un pic rutina ta in acea perioada? Nu stiu de ce, dar ce descrii tu parca seamana cu exfolierea neurmata de suficienta protectie solara?

      Si, daca nu te superi si nu te deranjeaza, spune-ne si ce rutina de ingrijire folosesti acum :)

      Iti doresc o piele minunata!

      Sânziene şi Mătrăgună 3 December 2012 9:53
      • Totally agree ! :)

        adiana 3 December 2012 11:06
    • Parerea mea este ca are ceva sens sa se evite propylene glycol in produsele pentru copii, dar nu pentru ca este toxic sau mai stiu eu ce. Este un penetration enhancer, adica face posibila livrarea in straturile adanci ale pielii (sau, cel putin, dupa stratum corneum), a anumitor ingrediente. Copii au o piele mai subtire si mai sensibila decat a adultilor si ma gandesc ca acesta este motivul pentru care se gandesc la asta, nu pentru ca ingredientul in sine e o problema.

      Problema este ca nu doar PG este un penetration enhancer, mai sunt si altii. Daca o fac pentru ca se face si antigel din PG, tin sa ii anunt ca la fel de rea e si apa, cu ajutorul ei se curata closetul de excremente (scuzati imaginea plastica, dar cum toti folosim aceasta facilitate ar trebui sa nu fim scarbiti :P). Nu la ce se foloseste un compus chimic este definitia sigurantei acelui produs. Se spune, si pe buna dreptate, ca “it’s the dose that makes the poison”. De multe ori ma gandesc la asta si cand vreau sa folosesc un ulei esential :). Evit fata, dar pe corp recunosc ca ma alint. Si unele uleiuri esentiale pot sa fie penetration enhancers.

      Andreea, ceea ce descrii tu referitot la tenul tau, care are acum probleme… Te superi daca ne descrii un pic rutina ta in acea perioada? Nu stiu de ce, dar ce descrii tu parca seamana cu exfolierea neurmata de suficienta protectie solara?

      Si, daca nu te superi si nu te deranjeaza, spune-ne si ce rutina de ingrijire folosesti acum :)

      Iti doresc o piele minunata!

      SC"nziene Ei MDtrDgunD 3 December 2012 9:53
  • Am folosit BHA 2 % gel si lotiune(la inceput gel fara niciun efect si apoi dupa recomandari lotiune-la inceput niciun efect si apoi fata rosie,sensibila si uscata ca o foaie de hartie).Tonerul Skin Balancing,Serumul cu antioxidanti si resist antiaging imi usuca tenul,dimineata imi simteam tenul asa de uscat .Am incercat si Pure Radiance brightening dar in loc sa-mi uniformizeze tenul imi scotea mai mult in evidenta portiunile rosii create de BHA.Acum folosesc Bioderma gelul si lotiunea micelara pt demachiere+crema de protectie solara cu SPF 30 tot Bioderma iar seara crema antirid Kibio+uleiuri vegetale.

    Andreea 3 December 2012 0:35
    • Auch, suna nasol! Bine ca acum esti bine :*

      adiana 3 December 2012 11:05
  • Eu comercializez produse bio (am sters link-ul blogului ca sa nu fie considerat in nici un fel reclama), am incredere 50% in review-urile Paulei &co, insa folosesc, atat in alimentatie cat si in rutina cosmetica zilnica, un amestec de produse bio si traditionale la care am ajuns si pe care il schimb, il imbogatesc, il diversific, citind foarte mult si incercand la fel de mult. Nu folosesc din cap pana in picioare aceeasi marca, nu exista vreuna care sa aiba toate produsele bine formulate. Mi-a placut articolul.

    Roxana 30 May 2013 15:35

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *